Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

21 Maart - Amsterdam

Wereld Poëzie Dag in De Uylenburgh

(lees verder)

26 Maart - Steenwijk

Steenwijk Dicht in De Heren van de Rechter

(lees verder)

3 April - Breda

`Dichten om te herdenken' op het OLV

(lees verder)

5 April - Breda

`Dichten om te herdenken' op het OLV

(lees verder)

3 Juni - 15 okt. Den Bosch

De jaren 80 in Het Noordbrabants Museum

(lees verder)

4 Juni - Ruigoord

Vurige Tongen

(lees verder)

Leuke websites

DeeldeRadio

Jules Deelder draait wekelijks jazz op SubLime FM

(lees verder) Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Geen kind in de cel
Teken de petitie voor vrijlating van onschuldige kinderen in gevangenissen Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Het Andere Bladenbal

op De Kring

(lees verder) Chiel van Zelst

Nachtburgemeester van Amsterdam!

(lees verder) Power Pong on tour

Mathilde µP exposeert in 2006/2007 in Stuttgart, Leipzig en Bern

(lees verder) Publieksprijs Poëzie
voor de beste poëziebundel, uit te reiken in 2007, staat op Publieksprijs 2006 Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Met emmer en kwast
Veertig jaar Nederlandse actieaffiches 1965-2005 van Eric Duivenvoorden (lees verder) antinucleaire humor
Na Drop de Neutronenbom nu Rode Energie Mathilde muPe
desk.nl/mupe Personal web overdose van een digitale pionierster. (lees verder) Slamsphere
Leuk! Dichters reageren op elkaar op slamsphere.nl De Vopo's
De oudste, snelste en luidste punkband van Nederland: vopos.nl (lees verder) Epoëmen
Wolk verbindt alpha met beta. Bekijk ook de internationale electronische poëzie in zijn links. guidovanderwolk.nl Arabische streampoëzie
Iraakse bloggers maken internetradio met in Nederland wonende Iraakse dichters. (lees verder) Muurgedichten
Leiden brengt bijna 100 gedichten op de openbare weg en op internet. Muurgedichten.nl Graffitischrijvers
Ze doen vaak uren over het 'schrijven' van één woord. Startpagina naar deze regelmatig vernielde kunstvorm die sommigen zelf voor vernieling aanzien. graffiti.pagina.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

F.Starik's weblog
Op deze site staan ontroerende gedichten voor eenzame uitvaarten van overledenen zonder nabestaanden. (lees verder) Plint
Stichting Plint brengt poëzie en beeldende kunst samen. Poëzie-kaarten, -posters, -kussenslopen... Nu ook op internet: plinternet.
Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Diana Ozon | 29 Februari 2004Paradiso Stills

klik voor vergroting Paradiso, poptempel aan het Amsterdamse Leidseplein, was ooit synoniem voor flowerpower maar werd in de tweede helft van de jaren zeventig wakkergeschud door nieuwe bands die met niet te stuiten snelle muziek het bloed uit hun vingers speelden en de ingeslapen Hippietempel tot Punkhel omtoverden. Inmiddels werd het allemaal Historie, veel veranderde en velen veranderden, alleen wat werd vastgelegd bleef als momentopname achter.
Een Fanzinerecentie uit 1979 (KoeCrandt 32, verslag concert Members): 
'Het publiek bleef actief, pogode driftig, tientallen Punks bestegen het podium, eerst werden ze nog in het publiek terug gesmeten maar later was er geen houen meer aan. Tijdens de tweede comeback stond het podium helemaal vol maar de band werd daardoor niet gehinderd...'
Vloedgolven bier werden door het publiek geofferd. Stromen spuug, opruiende folders, kledingstukken, brandblusschuim, bakken water, verf en vuurwerk vlogen over en weer ofschoon een inscriptie Solo Deo Gloria boven de band alleen aan God de eer gaf. Voorbijgaande autolichten schenen door hoge kerkramen. In het broeierige duister hoste de uitzinnige menigte glanzend van het zweet op de glibberige dansvloer. Aan de zijdeuren was men druk bezig die open te krijgen omdat het uitverkocht was, de buitengeblevenen blut waren of gewoon voor de frisse lucht. Staand werden de joints bij de garderobe, op de flipperkast, naast de telefoon en op de richeltjes van de neoklassieke architectuur gedraaid want relaxed liggen was voorbij en net als op de grond zitten te passief. Over bloedstollende knokpartijen zal ik niet uitweiden, het is al te sick, de meeste mensen kwamen om te dansen, blowen, drinken en contact op te doen. Overal in de zaal waren vaste plekken waar de diverse groepjes vrienden zich tijdens drukke concerten verzamelden. Veel kans op een goed gesprek was er niet, meestal stond de muziek zo hard dat je oren uren later thuis nog suisden en je je stem verloor bij het schreeuwen. 'Wat ben jij schor?' 'Ja ik ben gisteren naar Par' geweest'. 
Voor nieuws en zaken ging je de gang op. Bij de toiletten vonden de meeste debatten plaats. Sommigen brachten daar de halve avond door. Het gastenboek stond aan de binnenkant van de pledeuren maar graffiti was verboden, wie betrapt werd moest schilderen, en een hoofdstedelijke graffitimeester kwam er een tijd niet meer in. De staf regeerde de tent met een strenge Kostschoolmentaliteit. Sluitingstijd kon je rekken door met de uitsmijters aan te pappen, ze kende alle plakkers bij naam, hielden we een langzaamaan axie, werden we één voor één gevraagd te gaan. Dan lag de vloer bezaaid met platgetrapte plastic bierbekers en werden we uiteindelijk onder het geluid van krakend plastic naar de uitgang geveegd. De young and beautiful waren al lang weg, alleen het schuim van de stad bleef achter. 
  
Onder de fanatieke bezoekers bevond zich MAX NATKIEL. Hij werd zich tijdens het vertier bewust van de tijdelijke aard van dit alles wat hij steeds met zoveel plezier weer opzocht. Vanaf 1980 besloot hij een camera mee op concertbezoeken en naar gelegenheidsavonden mee te nemen om de vergankelijkheid stil te zetten. Nog net op tijd om het einde van de eerste Punkgolf en de overgang naar de jaren tachtig met haar verscheidenheid van Skins, Rude Boys, Rasta's, Rockers, Molukkers, Teds, Mods, Autonomen, Heavy Metal Rockers en nog steeds Punks in hun internationale subculturele ontmoetingscentrum te vereeuwigen. Veel van de geregistreerden zijn naamloze vrienden van Max Natkiel. Het werd geen reportage over Paradiso, nergens krijgt men het beeld van de overvolle poptempel, maar een serie van duizenden portretten van haar  bezoekers die door de jaren heen genomen de sfeer van een generatie weergeven en zo zijn vastgelegd dat ze eerder eenzaamheid uitstralen. In Paradiso kwamen eenlingen die van de heersende mode afweken bijeen en vormden door hun gezamenlijke muzikale voorkeur nieuwe woeste stammen. Het uiterlijk werd een medium van communicatie dat innerlijke gevoelens weerspiegelde. Spiegels waren overal te vinden, tijdens het wachten aan de drukke bierbar zag men zichzelf grauwbleek in het felle licht tussen andere wachtenden staan. Spiegels om jezelf in te controleren, te regisseren voor de film waarin je de hoofdrol speelde omdat jen nou eenmaal geboren was. De film waarin ieder zijn eigen text, kostumering, grime en kapsel maakte, waarvan het scenario nooit op vrije fantasie maar op fel realisme berustte. Voor de film die zich in Paradiso afspeelde maakte Max de vitrinefoto's, de STILLS in vaktermen. Dit boek is de vitrine van een bioscoop die 'Het menselijk brein' heet, waar het scherm altijd sneeuwig gestoord is tot een foto op het doek verschijnt en een film aan herinneringen uit ons geheugen trekt. Foto's zijn altijd van vroeger.



 

Paradiso Stills

Max Natkiel, fotografie

Diana Ozon, tekst

Stichting Fragment Foto 1986

ISBN 90 65790 179

Het gedicht Paradiso Stills, geschreven Diana Ozon voor het tijdschrift Vinyl ter gelegenheid van Max Natkiel's fotoboek zal in de bundel Bronwater verschijnen. 

Naar aanleiding van Paradiso Stills is door Alfred B. Broer een documentaire gemaakt Punk Lang Leve De Lol

 

De gelijknamige film Paradiso Stills, waarin alle gefotografeerden uit het boek voor de filmcamera worden gehaald is in voorbereiding bij Marc Geerards en Jaap Pieters.

Translation: Paradiso Stills (English)

Traduction: Paradiso Stills (Français)

 

Verwante artikelen: Olie Buma in Paradiso

De Posterman

Docu Punk Lang Leve De Lol

Punk studie - boeken en films

 

Voor meer titels van Diana Ozon zie: Bibliografie





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina

links

De Schrijverscentrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Letterkundig Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Literatuurlinks
Antiquariaten
 
Rottend Staal
VPRO boeken
De Brakke Hond
Lava
Meander
Letterland
Bulkboek
Poëzierapport
Dichttalent
Writersblock
De Contrabas
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
Wintertuin
Dichter Aan Huis
Passionate
Crossing Border
Poetry International
SLAA
SLAU
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Dichters in Helmers
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
N5M
Nettime
Webwereld
 
De Drie Boeddha's
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11