Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

t/m 2024 - Amsterdam

Wereldmuseum, Things That Matter

(lees verder)

5 Juli - Amsterdam

Presentatie Wally Tax Tribute in Paradiso

(lees verder)

29 Juni - Dordrecht

Woordfestival

(lees verder)

22 Juni - Swifterband

Sunsation Festival

(lees verder)

2 Mei - Amsterdam

Literaire lunch in de Koninklijke Industrieele Groote Club

(lees verder)

25 April - Amsterdam

Poëzieavond in buurtkamer Parlarie



19 April - Amsterdam

Onthulling monument Ilse Starkenburg Zoutkeetsplein



11 April - Breda

Dichten om te herdenken op het OLV

(lees verder)

25 Mrt-Eindhoven

Stap op de Rode Loper!

(lees verder)

16 Maart - Amsterdam

LP release Nadagen in Zaal 100

(lees verder)

4 Maart - Utrecht

Stap op de Rode Loper!

(lees verder)

17 Feb - Leiden

Presentatie punkstrip Patty Pin in de Vrijplaats/Resistor

(lees verder)

14 Feb- Amsterdam

Poetry Musica op Het Einde van de Wereld

(lees verder)

22 Jan 2024 - Amsterdam

Stap op de Rode Loper!

(lees verder)

14 dec t/m 14 feb - A-dam

Foto's en gedichten in OBA van Hallstraat

(lees verder)

14 dec - Amsterdam

Expo foto's en gedichten in Openbare Bibliotheek Staatsliedenbuurt

(lees verder)

2022 t/m 2025 A-dam

Amsterdam Museum-vleugel in de Hermitage

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann (1920-2012)

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) Muurgedichten
Leiden brengt bijna 100 gedichten op de openbare weg en op internet. Muurgedichten.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite

hier is een leuke website over boeken

Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Diana Ozon | 07 Maart 2004Schoolkrant Interview Comenius College

Welke opleiding heeft u gedaan?
Ik heb op de Havo gezeten want ik had weinig interesse in school en de school was ook niet echt geïnteresseerd in de leerlingen. Na mijn eindexamen wilde ik oorspronkelijk naar de pedagogische academie gaan. Ik had van kind af aan het plan 'juf' te worden en in mijn vrije tijd boeken te schrijven. Ik stond al ingeschreven op de P.A. maar bedacht mij op het juiste moment. Voor mijn gevoel zou ik als juf erg snel afgeleefd raken. Ik voorzag in mijn dromen een leven temidden van kunstenaars. Als je van de middelbare school gaat komt het eerste moment om een serieuze beslissing te nemen hoe je wilt dat je leven verder verloopt. Ik stond op dat kruispunt in mijn leven en zag ineens de juiste weg voor mijn reis door de toekomst die voor mij lag. Nog net op tijd kon ik toelatingsexamen doen voor de kunstacademie. Zo kwam ik een paar maanden na het HAVO-eindexamen op de Gerrit Rietveld Academie bij de nu bekende kunstenaar Rob Scholte in de klas. In tegenstelling tot Rob maakte ik het basisjaar niet af want gedichten schrijven werd daar toen nog niet gezien als kunstvorm. Ik was punk geworden, woonde in een kraakpand, zong in een bandje, schreef mijn eigen Nederlandstalige songteksten en maakte in eigen beheer dichtbundeltjes omdat ik zeker wist dat d àt mijn kunstvorm zou zijn. Na zes jaar experimenteren had ik het voor elkaar: ik kon leven van mijn schrijfwerk en lezingen daarover. Mijn eigenlijke opleiding heb ik gevonden in wat men zo mooi noemt 'de leerschool des levens'. Nog dagelijks leer ik dingen bij. Wie vertrouwd dat zijn of haar eigen weg de juiste is, en daarbij geen schade toebrengt aan anderen, komt heus wel goed terecht. Hoe gek anderen die keuzes ook vinden. Grappig voorbeeld is dat ik terwijl ik zelf maar een paar maanden op de Rietveld heb gezeten er terug ben gevraagd als docent! Vorig jaar mocht ik een jaar lang een dag per week lesgeven als docent Kunst en Taal. De school vroeg mij de studenten bvb te helpen met hun gedichten. Terwijl ik juist vanwege mijn voorkeur voor gedichten twintig jaar eerder van diezelfde school afmoest. Zo zie je maar dat je altijd moet vertrouwen op je eigen keuzes. Soms duurt het even voor je gelijk krijgt maar de tijd zal het ze leren. Als je maar echt vertrouwen in jezelf hebt en geloof in wat je doet.

 

Wat vindt u een van uw mooiste gedichten?
Dat ligt aan mijn gevoel op het bewuste moment: welk gedicht daar het beste bij past. Over het algemeen is De Aarde Voelt De Voeten Van Een Dier Over Haar Lopen eentje die mij altijd heel gelukkig maakt.

 

Was/is het moeilijk een uitgever te vinden voor uw gedichtenbundels?
Best wel ja. Je zou het waarschijnlijk niet geloven maar ik ben erg verlegen en onzeker. Ik twijfel altijd of mijn werk wel goed genoeg is. Toen ik in eigen beheer publiceerde (5 bundels in de periode '77-'81) waren er geen problemen. En op internet zijn die er ook niet. Die 'problemen' verzin ik zelf als muizenissen in mijn hoofd. Want in werkelijkheid kwam er een uitgever in 1982 naar mij toe en vroeg of hij het mocht uitgeven en sindsdien is dat zo gebleven. Voor ik mijn werk durf af te geven voor publicatie: ze moeten het mij echt ontfrutselen!

 

Is gedichten schrijven uw enige hobby, of heeft u er nog meer?
Ik heb wat betreft schrijven van mijn hobby mijn vak gemaakt. Als vrije tijdsbesteding werk ik graag op mijn volkstuin. Ik houd van wandelen door de stad of de natuur, van reizen, uitgaan met vrienden naar clubs en cafés, maar ik vind het ook leuk om klusjes in en rond huis te doen,  te lezen en tv te kijken en radio te luisteren. En het is heel fijn om te tekenen en te zingen.
 

Gaat het nooit vervelen om gedichten te schrijven?
Nee! Zodra ik iets echt vervelend vind doe ik het niet. Het schrijven van een gedicht is altijd heel erg leuk: lekker spelen met taal. Net zo lang schilderen met woorden tot het af is en ik verbaasd sta dat ik het zelf heb gemaakt. Elke keer is het weer een verrassing.

 

Bent u van plan nog meer gedichtenbundels te maken?
Ja nou en of! Tot mijn laatste adem.

 

Schrijft u over elke plek waar u geweest bent?
Nee, anders had ik geen tijd meer om rond te kijken op de plekken waar ik kom. Vaak moet ik mij juist ontspannen om mij voor te bereiden op een lezing of optreden.  Voor De Ozon Expres nam ik onderweg een schrift mee maar schreef vooral op de terugweg als het buiten de trein donker was. Ik moest heel snel schrijven en alles herinneren van de vorige dag anders had de nieuwe dag die ervaring van de vorige alweer overschaduwd. Het was erg vermoeiend en de treinreis duurde altijd te kort. Thuis had ik dan ook geen tijd om uit te rusten want dan werkte ik mijn treinnotities uit. Later bij mijn roman Kraker Jack werkte ik ook maanden in een roes door: had amper de tijd om te eten enzo. Schrijven is heel hard werken. Ik sta altijd versteld hoe vermoeiend het is maar het resultaat is de inspanning waard.

 

Zijn er nog meer inspiratiebronnen geweest, dan uw vaders boeken, die u hebben aangezet tot het schrijven van gedichten?
Ja zeker. Die boeken van mijn vader waren vooral inspiratiebron voor De Aarde Voelt De Voeten Van Een Dier... De echte wereld, de natuur, de mensen, gebeurtenissen, gesprekken... te veel om hier op te noemen is inspiratiebron.

 

Vindt u het moeilijk losse gedachten samen te voegen tot een gedicht?
Nee, op een of andere wonderlijke manier schijnt mij dat altijd weer te lukken.

 

Hanteerd u een eigen stijl of bent u ook bereid gedichten op een andere manier in elkaar te zetten?
Ik heb mijn eigen stijl. Soms experimenteer ik ook. Een enkele keer neem ik opzettelijk een klassieke versvorm om een gedicht in te schrijven. Zoals toen een krant mij vroeg een gedicht te maken voor de nieuwe brug bij Zaltbommel. Die brug heet naar de schrijver Martinus Nijhoff. Hij heeft over de vorige brug een gedicht geschreven met de titel Moeder De Vrouw. Ik heb dat gedicht als handleiding gebruikt. Mijn gedicht is precies even lang geworden, in dezelfde vorm, met hetzelfde ritme, over hetzelfde onderwerp maar dan in de moderne tijd. En toch is mijn gedicht heel anders dan dat van Nijhoff.
 

Gaan uw gedichten alleen over uw eigen gedachten, of ook over wat anderen denken/doen?
Ik moet mij wel kunnen inleven. Wat anderen in hun hoofd hebben rondspoken kunnen ik noch jij op papier neerzetten; daar hebben zelfs psychiaters het moeilijk mee. Maar als anderen die gedachten uitvoeren, ofwel 'doen' en ik zie, hoor of weet dat kan ik erover schrijven. Een tijdje terug vroeg een opdrachtgever mij om een gedicht te schrijven over secretaresses. Dagen lang heb ik mij bij alles wat ik deed op secretaresses geconcentreerd tot ik mezelf secretaresse voelde. Toen pas kon ik het gedicht schrijven. Het leuke aan schrijven over anderen is dat ik, net als toen ik nog speelde als klein meisje, mij helemaal mag inleven in de rol van die ander. Wat dat betreft zijn schrijvers eigelijk acteurs maar dan niet op het podium maar op papier.
 

Maakt u ook gedichten in andere talen?
Ja ik heb een paar in het Frans geschreven, enkele Engelsen en een Duitse maar het best gaat het toch in mijn eigen taal. Het vertalen van gedichten is een vak apart. Meestal wordt dat gedaan door dichters. Ik heb meerde gedichten van anderen vertaald vanuit het Engels naar het Nederlands. Mijn eigen gedichten worden door anderen vertaald zoals naar het Engels, Frans, Duits, Hebreeuws, Perzisch (Iraans), Italiaans, Arabisch, Japans en Chinees. Er zijn alleen nog nooit hele dichtbundels in een andere taal bij een uitgever in het buitenland van mij verschenen voor zover ik weet.

 

Heeft u ook een gedicht gemaakt over uw woonplaats?
De hele dichtbundel Stad Sta Stil gaat over mijn woonplaats. En daarnaast heb ik al vanaf het begin regelmatig gedichten en verhalen geschreven over mijn woonplaats. Amsterdam is heel inspirerend: de hele wereld is er te vinden.

 

Is het ene gedicht moeilijker voor te dragen dan het andere?
Inderdaad. Sommige gedichten gaan erg goed op een podium en anderen zijn te complex. Hoe hermetischer, in zich zelf opgesloten, de taal van een gedicht is, des te moeilijker het over komt. Sommige gedichten hebben stilte en ruimte nodig. Die kan men het beste rustig voor zichzelf uit een bundel lezen.  Dat wil niet zeggen dat ik ze niet voordraag maar ze spetteren gewoon niet als show. Het verschilt ook per publiek. Moeilijke, niet rijmende korte  abstracte gedichten gaan beter in literaire kringen. Eenvoudige gedichten die lezen als een liedje zijn bij uitstek geschikt voor poppodia en op openluchtfestivals.



Meer: Media Over Ozon





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina
Diana's oude punkfoto's

links

de Schrijvers Centrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Poëzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste de Jong
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
Tactical Media Files
Nettime
Webwereld
 
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11