Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

6 oktober - Amsterdam

Ton Lebbink Luchtkastelen Paradiso

(lees verder)

20 Juni - Amsterdam

Poëzie & muziek in de Dokhuis Galerie

(lees verder)

12 Mei - Amsterdam

Woordenstroom in Galerie Lieve Hemel

(lees verder)

16 April - Den Haag

Poëzieperformance in Nieuwspoort

(lees verder)

12 April - Den Haag

<p>HOK Gallery</p>

(lees verder)

11 April - Breda

`Dichten om te herdenken' op het OLV

(lees verder)

9 April - Breda

`Dichten om te herdenken' op het OLV

(lees verder)

31 Maart - Amsterdam

Great Granate Gala op Podium Mozaïek

(lees verder)

8 Februari - Almere

Dichter bij 4 Mei op het Trinitas Gymnasium

(lees verder)

6 Februari - Almere

Dichter bij 4 Mei op Daltonschool Helen Parkhurst

(lees verder)

31-januari-assen

Dichtdag op ICO Kunstencentrum

(lees verder)

24 Januari - Almere

Dichter bij 4 Mei op middelbare school Helen Parkhurst

(lees verder)

22 Januari - Almere

Dichter bij 4 Mei op middelbare school Helen Parkhurst

(lees verder)

9-januari-amsterdam

100e Poëzieavond op Het Einde van de Wereld

(lees verder)

10 December - Amsterdam

Sta op, kijk niet weg! Theater de Roode Bioscoop

(lees verder)

9-december-amsterdam-1

Beurs van Bijzondere Uitgevers in Paradiso

(lees verder)

8,9 December - Amsterdam

Unlock Book Fair 2018 in LELY

(lees verder)

2 December - Rotterdam

Bundelpresentatie Rik van Boeckel in Jazzcafé Dizzy

(lees verder)

22 November - Amsterdam

Presentatie De Paradiso Punkjaren in Paradiso

(lees verder)

13-november-amsterdam

Poëzie voor ouderen in Het Marius Ten Catehof

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Geen kind in de cel
Teken de petitie voor vrijlating van onschuldige kinderen in gevangenissen Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) De Vopo's
De oudste, snelste en luidste punkband van Nederland: vopos.nl (lees verder) Muurgedichten
Leiden brengt bijna 100 gedichten op de openbare weg en op internet. Muurgedichten.nl Graffitischrijvers
Ze doen vaak uren over het 'schrijven' van één woord. Startpagina naar deze regelmatig vernielde kunstvorm die sommigen zelf voor vernieling aanzien. graffiti.pagina.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite
hier is een leuke website over boeken
Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Redactie | 13 Mei 2004Sfeer, licht, klank en geur van de stadsnatuur

‘Wanneer ik met gespitste zintuigen door de stad loop, komen de verhalen vanzelf; ik bedenk alleen de woorden.’  Diana Ozon

klik voor vergroting van deze voorstudieIn veel steden ligt het verleden letterlijk opeengehoopt. Bepaalde perioden zijn prominent aanwezig, andere zijn nauwelijks meer herkenbaar. Maar alle perioden waarin een bepaalde gedachte vorm heeft gekregen, zijn voelbaar. Ik doel niet op monumenten; of ergens een beeldje staat, doet niet ter zake. Het gaat erom dat je kunt bespeuren dat ergens iets gebeurd is, wanneer je door de straten loopt. Plekken hebben een bepaalde uitstraling.



Het merkwaardige is dat je gebouwen kunt slopen of neerzetten, maar dat die uitstraling niet verdwijnt. De geschiedenis blijft, ook al zijn de bijbehorende gebouwen weg; het lijkt alsof een plek om een specifieke invulling vraagt. Of misschien ervaar je het verleden juist vanwege de afwezigheid van bepaalde zaken. Ik begrijp heel goed waarom veel immigranten in Almere en Lelystad willen wonen. Daar heeft geen moord en doodslag plaatsgevonden. In Amsterdam wel, in de binnenstad is dat duidelijk voelbaar. Je ervaart daar ook dat je op een oude terp rondloopt. In Egypte kreeg ik veel meer het gevoel van eindeloos ploeteren, terwijl in Cairo hele wijken zijn waar een woestijnsfeer hangt.

Als kind al ervoer ik de grachten als bijzonder kil, juist op de plaatsen waar ze zogenaamd op hun mooist zijn. In de beroemde Gouden Bocht aan de Herengracht bijvoorbeeld, is de slavenhandel prominent aanwezig. Er heerst een soort doodsheid, een kilte, een gebrek aan eerbied voor het leven en een verheerlijking van de eigen cultuur, gerealiseerd met bouwstenen uit andere culturen. Het is er heel mooi, heel rustig, maar tegelijkertijd is het een soort mausoleum. Pas achteraf begreep ik door de geschiedenis te lezen dat de zeventiende-eeuwse, Nederlandse wereldhandel een soort rooftocht was.
Een ander voorbeeld is het stuk grond tegenover mijn huis. Nu staan er nieuwbouwwoningen, vroeger stond er een enorme loods van de spoorwegen. Op een zondag ging ik daar wandelen en in de loods voelde ik me ineens niet goed, ik kreeg kippevel en zei tegen degene die bij me was: ‘Het is verschrikkelijk, er zijn hier allemaal Hells Angels met van die moffenhelmen op. Hier zijn mensen opgejaagd en vermoord, ik wil hier weg.’ Later bleek in een gesprek met een buurtbewoner dat die loods de plaats was waar alle joden uit heel Nederland voor hun deportatie verzameld werden. Ik had wel pothelmen gezien, maar kon die niet goed plaatsen en dacht daarom aan Hells Angels, want wie anders draagt tegenwoordig nou zo’n helm. Ik wist toen nog niet dat ik iets zou kunnen zien dat in het verleden had plaatsgevonden. Maar dat kan wel degelijk. Een dergelijke ervaring is onnoembaar, maar het kan iedereen overkomen die wat loopt te lanterfanten op zo’n plek. Je moet je natuurlijk wel openstellen voor dit soort indrukken, dus niet denken aan wat je allemaal nog moet, wat je vanavond moet eten of hoe je schoenen zitten. Je moet alle domme, menselijke beslommeringen naast je neerleggen.

Wat ik doe, is vergelijkbaar met de mensen die met een bliepertje langs het strand lopen, op zoek naar geld en andere waardevolle zaken. Wanneer ik met gespitste zintuigen door de stad loop, komen de verhalen vanzelf; ik bedenk alleen de woorden. Het gaat niet om het heden. Alles wat ik nu zie, is slechts een tijdlaag waar ik doorheen kan kijken. Verschijningsvormen zijn vergankelijk, het beeld dat ik van dit moment heb, zal veranderen, maar aan het karakter van de plek zelf verandert niets. Het feit dat ik een man zie met een handkar of met een supermarktkarretje, is niet meer dan visuele ruis, die ik kan wegfilteren. Met mijn ogen dicht mag het voor mijn gevoel niet meer uitmaken of ik 35 jaar oud ben, 61 jaar of 86; hetgene wat ik zoek, was er altijd al.

Ik probeer me voor te stellen hoe het is om blind te zijn. Ik stel me de klank van het seizoen voor en de geur van het uur. Hoe ver draagt het geluid, hoe verhoudt de luchtvochtigheid zich tot de temperatuur? Ik heb geen kalender en draag geen horloge. Toch weet ik altijd tot op het kwartier precies welke dag en hoe laat het is. Iedereen die zich instelt op zijn zintuigen, kan in de stad ruiken hoe laat het is aan de manier waarop geuren ‘loskomen’. Doordat de zon een bepaalde tijd op het asfalt heeft geschenen. Of doordat al die mensen op een kluitje bepaalde geuren produceren. Ze koken, ze wassen, ze doen van alles. Dat is de stadsnatuur.
Een namiddag in Amsterdam in oktober heeft een typische geur, die je als kind haarfijn doet aanvoelen dat het vijf uur is en dat je naar binnen moet. De geur van deze generatie heeft een ondertoon van sinaasappels en koffieprut, maar waarschijnlijk zijn veel van de geuren in de stad helemaal niet veranderd met de generaties. De geur van water bijvoorbeeld, of die van de grachten, die sterk verschilt van die van een rivier.

Al deze factoren en nog veel meer andere, bewuste en onbewuste, bepalen de geest van een plek. Gevels zijn in feite niet meer dan decorstukken: ze kunnen die geest versterken of niet. Daarom is het zo jammer dat veel architecten niet ter plaatse bedenken wat ergens gebouwd moet worden, maar achter hun tekentafel. Een plek houdt niet op bij een gevel, hij loopt dwars door de gebouwen heen. Je kunt niet zomaar ergens op een willekeurige plek een goede, aangename sfeer scheppen. Het is ergens goed toeven - of niet. Een Indiër zou zeggen dat sommige plaatsen karmatisch fout zijn.
De reden daarvan valt soms moeilijk met feiten te staven. Het is aan de dichter om alles wat hij niet begrijpt maar wat zich opdringt te bekijken, van het allerkleinste kruimeltje op de grond tot het allergrootste - en alles daar tussen in. Hij tilt het onderbewuste naar het bewuste toe op de manier die de oude Grieken muzis noemen - door te zeggen: laat maar komen.

Interview met Diana Ozon door Ineke Schwartz

Een Stadsbibliotheek Van De Zintuigen, Stichting Vedute, 1996.

Het bijbehorende kunstwerk van Diana Ozon bevindt zich te Rotterdam in het Museum Boijmans Van Beuningen in de collectie Vedute:

nr.  0051/25.01.95 - Diana Ozon - Zonder Titel

Het kunstwerk stelt een braak liggend bouwkavel voor. De ruimte is leeg, geheel doorzichtig, en bestaat doordat hij is afgebakend door de belendende wanden. Op één van die afgebladderde muren staat het gedicht Stadboek, hier speciaal voor geschreven. De zijden kunnen ingevouwen worden waardoor het geheel als een boek kan worden dichtgeslagen en in een archiefdoos past. De kunstenares/dichteres heeft gebruik gemaakt van gemengde techniek waaronder spuitbus, fotokopie en constructieplaat.

Meer: Media Over Ozon





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina

links

De Schrijverscentrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Po√ęzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste de Jong
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
Tactical Media Files
Nettime
Webwereld
 
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11