Redactie | 13 Maart 200613,14 Maart-Amersfoort
Poëzieles op schoolMet reactie van leerling!
Na afloop ontving Diana Ozon een mailtje met zeven gedichten van een leerling:
hoihoi
U heeft op maandag 13-03-'06 aan mij (en nog meer kinderen) een soort les gegeven over gedichten... Vroeger vond ik het stom, omdat het niet lukte en nu vind ik het leuk, omdat het dankzij die stappen lukt. U had ook gezegd dat; als je een leuk gedicht hebt, mag je die best opsturen, dus ik heb hier een paar gedichten. Dit zijn de eerste gedichten die ik ooit heb geschreven.
De zeven (!) kersverse gedichten zijn ontroerend en hebben een heldere krachtige vorm, Ze zijn het grootste compliment dat Ozon kan krijgen voor haar les. De leerling heeft dankzij de workshop gereedschap gevonden om uiting te kunnen geven aan lang opgekropte inspiratie. De onderwerpen betreffen de dood van twee paarden, een hond die moest inslapen, zinloos geweld in een discotheek, observatie van een romatische strandscene, verliefdheid, een verjaardagsfeestje en het verlies van een vriendin.
Corderius komt in 'rap en roer'
Dichters als Ruben van Gogh, Diana Ozon en Ted van Lieshout zullen op 13 en 14 maart aanstaande workshops geven op onze school. Samen met andere bekende en minder bekende dichters en 42 docenten worden er op beide dagen zo’n 120 workshops gegeven. Het project heeft de naam “Poëzie in Rap en Roer” meegekregen.
Ongeveer 1150 leerlingen uit de eerste vier leerjaren van het Corderius hebben een keuze gemaakt uit de verschillende workshops. Naderhand worden de beste producten geselecteerd om op een afsluitende feestavond met elkaar de poëziestrijd aan te gaan. Deze vindt plaats op maandag 10 april. Een deskundige jury, die onder meer bestaat uit onze dichter des vaderlands Driek van Wissen en Ruben van Gogh zal de leerlingen beoordelen.
Tijdens de beide dagen zal zowel de klassieke poëzie als de poëzie met een accent de revue passeren. Bij het laatste moet gedacht worden aan verschillende vormen van poëzie zoals poetryslam, songteksten, jazz en poëzie, poëzie en beeld, parafraseren van gedichten, rap, metrische gedichten, smartlappen en Zuid-Afrikaanse poëzie.
Alle leerlingen van de leerjaren 1 t/m 3 en HAVO/VWO-4 namen deel aan het poëziespektakel Poëzie in Rap en Roer. Naast dichters en poëten van buiten school werkten er ook veel docenten mee. Met Jeroen Naaktgeboren, Jelle Kooistra, Noortje van den Brule en Durthe van Benthem.Titi Zaadnoordijk trad op en leerde dichten met power, klare taal en boken met woorden. Darin Guermonprez van DAC deed aan rappen, freestyling en batteling punchlines. Han Troost combineerde jazz met poëzie. Jana Berenova dichte poëzie die ertoe doet. Edie Valkenburg liet overbodige woorden weg en dichte haiku's, een korte Japanse dichtvorm. Harry Zevenbergen ging met de leerlingen eigen werk voordragen. Reina Bruinsma combineerde poëzie met een warme wafel. Hans de Kruijf had Let's make music, let's make a new song als thema. Fincy Lans liet Jean de la Fontaine tot de verbeelding spreken. Emgert Zondervan en John Bierman deden in klassiek. Jeannette Biemond & Karin Post lieten zien dat een dweil meer is dan een vieze lap. Ariane Polderman ging in de stijl van Dada posters maken. Gijs ter Haar liet de leerlingen kennismaken met poëzie en slampoëzie. Jeroen Wentel liet ervaren dat tekst zijn eigen ritme en kadans heeft en ging met de leerlingen een eigen nummer opnemen. Diana Ozon leerde de leerlingen dichten. Anna Schimmel onderzocht met de leerlingen de Zuid Afrikaanse poëzie. Jacob Dekker keek met leerlingen naar het verband tussen rijm en metrum en ging daarna natuurlijk het geleerde toepassen. Ruben van Gogh leerde de leerlingen op een heldere wijze te kijken naar poëzie en op een verrassende manier beginnen aan een gedicht. De poëzie deed de rest. Egbert Boerma parafraseerde bekende gedichten en leerde parafraseren. Ted van Lieshout legde aan de hand van voorbeelden uit wat nu eigenlijk het verschil is tussen een verhaal, een scenario en een gedicht. Ben Prins dook met de leerlingen in het levenslied en nam ze mee in liederen over liefde, weemoed, hebzucht en dood. Roeland Smith en Lydia van Maurik schreven met de leerlingen popliedjes die misschien wel hitpotentie hebben. Marijke Botse maakte Franse poëzie praktisch. Janine Smit & Maaike van de Berg en poems, dat ging goed samen. Ulbe Buwalda & Maarten Pieterse brachten historie tot leven en gingen verhalen over de roemruchte ontstaansgeschiedenis van het Wilhelmus. Annemarie Schenk had gedachten bij gedichten. Noor Naaborgh schreef en las sonnetten. Dick van den Brink ging 'gewoon' gedichten schrijven. Saranda Bouwman leefde zich in in moderne muziek. Pim Kalkman zag poëzie in Chocolat. De vakgroep Duits en Engels ging de leerlingen verrassen. Jaap Kampen dichte digitaal. Maartje Verbeek bracht gedichten tot leven met levende standbeelden.
Website Corderius