Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

t/m 2023 - Amsterdam

Tropenmuseum A-dam
Things That Matter

(lees verder)

10 Juli 2020 - Amsterdam

Amsterdam Street Art

(lees verder)

7 Maart 2020 - Amsterdam

Opening Granate Festival

(lees verder)

31 Januari 2020 - Assen

Dichtdag op ICO Kunstencentrum

(lees verder)

16 Jan. 2020 - Dordrecht

Dichter bij 4 Mei op het Johan de Witt-gymnasium

(lees verder)

14 Jan. 2020 - Rotterdam

Dichter bij 4 Mei op het Albeda College

(lees verder)

12 December Rotterdam

Dichter bij 4 Mei op Melanchton Schiebroek

(lees verder)

11 December - Rotterdam

Dichter bij 4 Mei op Het Lyceum Rotterdam

(lees verder)

8 December - Amsterdam

Beurs Bijzondere Uitgevers in Paradiso

(lees verder)

28 November - Amsterdam

Opening Ode aan de Art-O-Maat in Galerie Oosterbosch

(lees verder)

20 November - Spijkenisse

Dichter bij 4 Mei op het Penta College

(lees verder)

13 November - Amsterdam

Poetry & Musica op Het Einde van de Wereld

(lees verder)

8 November - Amsterdam

Boekpresentatie Harm Peter Smilde in Concerto

(lees verder)

2 November - Amsterdam

Halloween op Rust en Vreugd

(lees verder)

30 Oktober - Amsterdam

Herdenkingsavond op begraafplaats De Nieuwe Ooster

(lees verder)

19 Oktober - Bergen a Zee

Opening Artists aan Zee in Hotel Meyer

(lees verder)

6 oktober - Amsterdam

Ton Lebbink Luchtkastelen Paradiso

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Geen kind in de cel
Teken de petitie voor vrijlating van onschuldige kinderen in gevangenissen Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) De Vopo's
De oudste, snelste en luidste punkband van Nederland: vopos.nl (lees verder) Muurgedichten
Leiden brengt bijna 100 gedichten op de openbare weg en op internet. Muurgedichten.nl Graffitischrijvers
Ze doen vaak uren over het 'schrijven' van één woord. Startpagina naar deze regelmatig vernielde kunstvorm die sommigen zelf voor vernieling aanzien. graffiti.pagina.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite
hier is een leuke website over boeken
Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Diana Ozon | 13 Maart 2004De Ozon Expres, hoofdstuk Odijk

ODIJK

Een slaapstad in het weiland. Donkere avond beheerst de lege straten van de nieuwbouwwijken. Het is tijd voor Odijk, een uit zijn krachten gegroeid dorp, desolaat decor voor een horrorfilm. Het jongerencentrum staat los van de bebouwing, als een pesthuis, aan de rand van de gemeente. Aan de wanden van de kleedkamer hangen foto’s. Brandweerscènes rond vlammende gebouwen, rokende puinhopen, wederopbouw.
  De leden van de slotact, de Fatal Flowers, vergelijken de situatie met een scène uit de film The Blues Brothers, waarin de band in een country & western-club achter hekwerk speelt, om beschermd te zijn tegen het agressieve publiek. De realiteit laat niet lang op zich wachten. De hoofdrolspeelster van de theatergroep The Phone Booth wordt in het nauw gebracht door jongens uit het publiek. Ze begrijpen niets van haar Madonna-persiflage. Obsceniteiten, gejoel en opgewonden fluitconcerten overstemmen de text. Het stuk wordt uitgespeeld, maar backstage vervloeken de twee spelers de verstoorders.
  De eerste band speelt de helft van het schaarse publiek weg. Ongehinderd dreunt de muziek door de lege ruimte. Een paar doorzetters wachten het vervolg af.
  De overgeblevenen schuilen langs de muren rond de lege vloer. Vooraan staan de seksisten. De toeschouwers vluchten veilig achterin, terwijl de kinderachtige knapen keihard van alles naar mij schreeuwen en naar mijn benen graaien. Ik deins terug op het podium. Niemand verstaat een woord van de voordracht. Met korte poëzie en opmerkingen probeer ik in te seinen op de hersens van de jongens. Tevergeefs. Na driemaal hetzelfde gedicht te hebben aangevangen, citeer ik Slauerhoff. ‘Als zouden geen generaties van dominees en leraren hebben geprobeerd enig fatsoen te proppen in die botte boerenkoppen.’ Of zo iets.
  Zeven minuten houd ik stand, daarna besluit ik mij niet tot het uiterste te laten tergen, neem een slok, laat het glas vallen, pak m’n koffer en groet. ‘Dit was het, de mazzel, bedankt en tot kijk.’ De gehele CJP-crew kijkt in de coulissen toe hoe ik afga.
  Ik ben nog maar net in de kleedkamer, of een woedend meisje van de organisatie stuift binnen. Ik denk nog: die komt mij terughalen naar het podium.
  ‘Je hebt een glas stuk gegooid, dat kost een gulden.’
  Meteen overhandig ik haar een muntstuk van een gulden voor het verloren gaan van een theaterrekwisiet. Ze wendt zich af, de gulden speelt tussen haar vingers. Ik mok verder.
  De meid smijt de gulden op tafel; even is het stil, dan spreekt ze boertig. ‘Daar gaat ‘t niet om, maar regels zijn regels. Heb je het reglement niet gelezen?’
‘In mijn contract staat niets over glazen en ik heb niet gezocht naar het huisreglement.’ Boven de getraliede kassa/garderobe, waar men alles moet afgeven en plastic geld koopt voor consumpties, blijkt een waslijst met regels te hangen betreffende het gedrag binnen dit jongerencentrum. De vergelijking met de Blues Brothers wordt duidelijk.

     ‘1  Geen agressie.
      2  Geen wapens.
      3  Glazen mogen niet als wapen worden gebruikt.
      4  Gebroken glazen dienen te worden betaald.’       

Het ging wel degelijk om de gulden, en waar het mij om gaat staat er tevens.

     ‘5  Geen publiek op het podium. 
      6  Geen agressie tegen artiesten.’

‘Dont shoot the pianoplayer, he’s only doing his job.’ Een saloonsfeer in het wilde westen van de randstad. Met welke desperado’s ze hier te maken hebben verklaart:

     ‘7  Geen brandbare stoffen mee naar binnen nemen.
      8  Personen kunnen worden geweerd.’     

De laatste regel, 14b, betreft het verbod op drugs dealen - in elk ander jongerencentrum regel één, en meestal ook de enige.  

De grote verstierder onder de dronken gozers is vermoedelijk het brein achter de brandstichtingen, wat echter niet valt te bewijzen. De gogen van de staf hebben hem daarom maar medewerker gemaakt. ‘If you can’t beat them, join them’, is waarschijnlijk hun gedachte. De rest van het personeel neemt vrijaf, publiek komt toch niet meer nu de jongen met wat café-klanten en het barpersoneel het monopolie heeft over de avonden. Geen ordedienst of verantwoordelijke is aanwezig, het meisje verschuilt zich achter excuses namens de gehele leiding, die slechts te bereiken is tijdens kantooruren.
‘Het is nu eenmaal zo, ze dachten al, zo’n theatergroep en een dichter, dat wordt nix, dat gaat er hier niet in. Maar ja, CJP, cultuurpromotie, toch eens proberen. En je ziet, mislukt.’ 
  Zodoende blijft het disco-avond op zondagmiddag, hardrock op vrijdagavond en verder niets. Anders verveelt het joch zich omdat hij het niet kan volgen, voelt hij zich gepasseerd als onbetwist middelpunt en gaat hij hij fokken of misschien wel erger. Er zijn al zoveel griezels rond Odijk en men siddert voor de onbekende pyromaan. 
  De jongerensoos, voor een half miljoen herrezen uit de as van de vorige twee, strijdt met Bunnik en Werkhoven om de titel regionaal jongerencultuurcentrum - het ontmoetings- en amusementsoord voor de streekjongeren, die, als ze durven, uit hun lelijke nieuwbouw-rijtjeshuizen tussen weilanden vol koeien, hier mogen uitgaan.
  Iemand loopt met een meetapparaat door de zaal. Ik hoor ineens alleen de drums en het akoestisch ploinken van de snaren. De Flowers staan versteld. De muziek is te hard, de stoppen zijn eruit gehaald. Ook voor geluid bestaat er een reglement.

.



Fragment uit:
Diana Ozon
De Ozon Expres
autobiografie
uitgeverij In De Knipscheer 1988
ISBN 90 6265 279 4

Pocket herdruk:
Diana Ozon
Stad Sta Stil
Globe Pockets 1993
In De Knipscheer
ISBN 90 6265 718 4

Zie ook: De Ozon Expres

En ook: De Ozon Expres, fragment hoofdstuk Vaderland





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina

links

De Schrijverscentrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Po√ęzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste de Jong
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
Tactical Media Files
Nettime
Webwereld
 
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11